Jump to content



Tutorial info Visit support topic

  • Added on: Sep 26 2012 10:48 PM
  • Date Updated: Sep 26 2012 11:28 PM
  • Views: 19676
 


* * * * *
1 Ratings

Visual Pinball Installation Guide - Dutch

Een uitgebreide, stap-voor-stap handleiding voor het installeren van Visual Pinball en VPinMAME.

Posted by yogiholzer on Sep 26 2012 10:48 PM
VP Installation help
!!! NOT UP TO DATE !!! (VPM 2.3 -> VPM 2.4 needs to be changed in the text, but the links should be actual anyway)

Alle talen (gedeeltelijk onder constructie!). Klik op de gewenste vlag!:

Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image


Thank you very very much numiah for the Dutch translation!


Posted Image



Visual Pinball (VP) & Visual PinMAME (VPM)

Installatie & Setupwijzer (I.S.)


Revisie: 30 juni 2011



Welkom bij VPForums.org en de wereld van Visual Pinball! Deze Installatie en Setupwijzer zal je stap voor stap door de installatie en setup van de 'Visual Pinball' en 'Visual PinMAME' software pakketten loodsen op een computer met Windows XP. Latere Windows versies behoeven een aantal extra stappen tijdens de installatie. Deze tutorial beschrijft een VP setup met een enkele 4:3 monitor. Met deze versie kun je de desktop varianten spelen. Deze vindt je terug bij het 'Visual Pinball Desktop' deel bij het VPForum, of bij andere sites. Daarnaast zijn er ook andere versies te vinden via de VPForums zoals : 'Spanned', 'Full-Size (FS)', 'Widescreen (WS)' or 'Cabinet (Cab)' tables. Hiervoor heb je een geroteerd scherm nodig met een schaal van 16:9 monitor of zelfs meerdere monitors/TV’s. Deze setup wordt niet beschreven in deze tutorial, dus als je dat zoekt dan verwijzen we je door naar: Setup Guide for VP9 / HP / UltraVP / DMD door Tweegster en de Installation Support hier bij VPForums.
In Tweegster’s beschrijving vind je aanvullende informatie voor de setup van VP/VPM in de latere Windows versies zoals Windows7/64bit.
De procedures hier beschreven zijn niet zo héél moeilijk, je hoeft alleen maar goed te kunnen lezen, de tijd er voor te nemen en stap voor stap de installatieinstructies te volgen. De basis instellingen van VP en VPM worden beschreven, maar ook tips & truuks en oplossingen voor veel voorkomende problemen die je wellicht na de installatie nog tegenkomt.

We gaan we vanuit dat je over enige basiskennis beschikt mbt Microsoft Windows, Zoals het maken van mappen, submappen, kopiëren van bestanden, zip bestanden uitpakken (of een deel daarvan) naar een specifieke map. Er zijn ook verwijzingen naar extensies zoals 'exe' of 'dll'. Je hoeft hun exacte betekenis niet te kennen, maar je moet bijvoorbeeld Windows dusdanig ingesteld hebben dat de bestandsextensies worden weergegeven achter het puntje.
Bijvoorbeeld : vpinball.exe oder of vpinmame.dll, op deze manier zijn deze namelijk beter te herkennen. Als deze extensies niet worden weergegeven als je verkenner opent, dan moet je dit zelfstandig kunnen aanpassen.

Bestandscompressie, zip and rar bestanden:
Om diskruimte te besparen en download tijden zo kort mogelijk te houden zijn alle Visual Pinball (en Future Pinball ook) als zip of rar bestand ingedeeld. Deze moeten dus nog uitgepakt worden. Een volledige uitleg om dit te kunnen doen is niet het doel van deze tutorial, maar Windows XP and hogere versies bevatten standaard al de mogelijkheid om deze bestanden uit te pakken zonder aanvullende software. Start Windows Verkenner, navigeer naar het zip bestand en dubbelklik om de inhoud te zien in een nieuw venster. Markeer de bestanden die je wilt uitpakken (meestal alle) en kies 'Kopieer' uit het linker menu. Er zal een bestemming worden gevraagd. Navigeer naar die plaats (doelmap) en klik op ‘uitpakken’.
Als alternatief kun je ook enkele, meerdere of alle bestanden slepen en laten vallen in de doelmap.
Als je liever een speciaal uitpakprogramma wilt gebruiken dan zijn er bijvoorbeeld WinZip of andere programma’s voor in de omloop.
Om het mogelijk te maken met compressieformaten zoals rar oder 7z, heb je uitsluitend aanvullende software nodig. 7-Zip is compact en makkelijk in gebruik, maar elke andere handige freeware tool is meer dan genoeg voor alle uitpaktaken benodigd voor VP and FP. Later in deze wijzer leggen we uit welke bestanden je allemaal tegenkomt in de ingepakte bestanden en waar welke bestand thuishoort.

Voordat we beginnen: je moet een geregistreerd lid zijn bij de VPForums om de mogelijkheid te kunnen krijgen installatiebestanden te downloaden (behalve de VP Installer, die is gratis). Hetzelfde geldt voor de enorme hoeveelheid van tafels en ROM sets hier bij VPForums. Dus als je dit nog niet hebt gedaan is dit een goede mogelijkheid alsnog te registreren en deel uit te maken van de VPF communie – het is gratis (uitleg hier), of wordt lid en word hiermee een ondersteunend lid van de VPForums met vele extra’s !

Bekijk deze links om een eerste indruk te krijgen waar VP and VPM allemaal inhouden:

Visual Pinball und Visual PinMAME bei Wikipedia
VPM: Pinball Multiple Arcade Machine Emulator homepage
Zeker de moeite waard om te lezen:
Pinball at Wikipedia

Een kleine opmerking over Future Pinball (FP): Dit is een pinball emulator software, zoals VP, maar anders en compleet incompatible met VP. Je kunt dezelfde tafels tegenkomen gemaakt voor VP and FP in de Visual Pinball Desktop en Future Pinball Tables download secties bij VPForums (en andere sites), maar je moet dan wel de juiste bijbehorende software voor VP of FP gebruiken! Je kunt deze verschillende tafels makkelijk uit elkaar houden door de verschillende extensies. Na het uitpakken zien deze er zo uit :
VP tafels: .vpt
FP tafels: .fpt
De installatie van FP zal niet beschreven worden in deze tutorial.

Zo, nu weet je een beetje van Pinball, Visual Pinball en Visual PinMame – dus laten we maar eens beginnen met de installatie!

VP & VPM installatie



We bieden twee manieren om Visual Pinball en Visual PinMAME te installeren:

• Als je liever een installer gebruikt die het meeste werk voor je doet dan volg je 1) Standard Installatie. Aan het eind moet je nog maar een paar bestanden uit te pakken en sommige bestanden te kopiëren om alles bij te werken naar de laatst beschikbare versies.
• Als je liever een handmatige installatie doet van de verschillende software pakketten, dan volg je de stap-bijstap instructies bij 2) Handmatige Installatie.

Sommige instructies en stappen zijn gelijk bij beide methoden. Deze zijn dan ook in beide methoden weergegeven.

Software onderhoud en bijbehorende taken zijn ook beschreven:
• Wil je alleen de VPM versie updaten? Zie addendum #1 aan het einde van deze tutorial.
• Wil je meerdere versies van VP parallel gebruiken (bijvoorbeeld VP 8.1.1 en verschillende VP9 versies)? Zie addendum #2 aan het einde van deze tutorial.

Opmerkingen:
1. Beide van de installatie methodes resulteren in de parallelle installatie van twee versies Visual Pinball: VP8 and VP9. Daar waar VP9 vele verbeteringen herbergt, en de meeste nieuwe tafels gemaakt zijn voor/met VP9, zijn er nog steeds heel veel tafels beschikbaar die nog steeds met VP8, een oudere VP versie moet openen. In het algemeen, je moet dus gebruik maken van de juiste versie VP bij de juiste versie van de tafel wil het goed en correct functioneren. Verdere uitleg vind je terug in deze tutorial.
2. VP 9 is continu in ontwikkeling, en deze tutorial zal altijd verwijzen naar de laatst beschikbare versie. Op dit moment is dat VP 9.1.2. Als je tijdens het spelen problemen tegenkomt of over problemen leest in het forum kun je altijd een iets oudere versie van VP9 proberen en het nogmaals proberen. Deze vindt je hier. Zie addendum #2 aan het einde van deze tutorial voor verdere instructies.

__________________________________________________________



1) Standaard Installatie:

In dit hoofdstuk beschrijft de term VP map de bestandslocatie of directory op je harde schijf waar VP and VPM geïnstalleerd zijn. De standaard VP installatie map is C:\Program Files\Visual Pinball (in Windows7/64bit: C:\Program Files (x86)\Visual Pinball). Maar in het begin van de installatie kun je altijd zelf nog een locatie aangeven. Het is handig om deze locatie op te schrijven want je zult later nog extra bestanden moeten toevoegen aan deze mappen.

De VP Installer 1.0.3 bevat bijna alle benodigde programma’s en bestanden om VP en VPM tafels te kunnen spelen (behalve de tafels zelf, die moet je apart downloaden). Ik zeg ‘bijna’, want je moet een aantal bestanden later nog updaten.
Een nieuwere versie van de ‘VP Installer’ is bijna klaar en deze zal een volledige installatie met de allerlaatste versies installeren. Dus geen aparte updates meer nodig !

Opmerking: VP Installer vs. VIP (Visual Install Pack)
Er zullen mensen aanbevelen om de VIP te gebruiken ipv de VP/VPM installer. Dit raden we niet aan om de volgende redenen:
• de VIP installeert verouderde versies van VP en VPM en moet achteraf volledig met de hand worden geüpdate. (zoals de huidige VP Installer 1.0.3)
• de VIP creëert een andere mapstructuur, in vergelijk met de VP Installer. Dit geeft problemen wanneer je de VIP zou gebruiken bij een schone installatie en je later zou besluiten de VP Installer te gebruiken. (ook tijdens de nog uit te brengen nieuwe versies die alleen maar compatible zijn met de vorige versies).
• de installatie instructies zijn alleen maar geldig voor een installatie die gebruik maakt van de VP Installer.

Download de VP Installer 1.0.3, voer deze uit, lees en volg de weergegeven boodschappen en je bent er al (bijna) mee klaar! Helpbestanden zijn ingesloten en vindt je terug in de map 'Help documents' in de VP map, nadat de VP Installer is afgerond.

In detail, de VP Installer:
• creëert de VP map op je harde schijf, dit is standaard C:\Program Files\Visual Pinball (in Windows7 64bit: C:\Program Files (x86)\Visual Pinball) en meerdere submappen zoals ‘tables’ en andere.
• installeert het Visual Pinball 8.1 exe bestand in de VP map en een snelkoppeling op het bureaublad
• installeert het Visual Pinball 9.0.2 exe bestand (verouderde versie) in de VP map en een snelkoppeling op het bureaublad
• creëert verwijzingen in “Start - Programs” om VP te starten en/of de-installeren
• creëert een VPinMAME map in de VP map
• installeert VisualPinMAME 2.1 (verouderde versie) in de VPinMame map
• creëert meerdere submappen (roms, nvram etc.) in de VPinMAME map
• voegt een standaard set van VBS bestanden in de tables folder toe
• voegt de NVRAM bestanden toe aan de VPinMAME\nvram map
• voegt het geluidssamples .ZIP bestand aan de VPinMAME\samples map toe

Als de VP installer eenmaal klaar is, open dan de VP map en doe het volgende :
Windows Vista and Windows7 gebruikers: rechtsklik het VPinball.exe bestand in de VP map en kies “Uitvoeren als administrator” vanuit het context menu.

Alle Windows versies (aanbevolen): rechtsklik het VPinball.exe bestand in de VP map, en kies "Eigenschappen", ga naar "Compatibiliteit", vink "Compatibel met" aan en kies "Windows NT 4.0 (Service Pack 5)" uit het drop-down menu. Bevestig met OK en sluit het scherm.

De VP en VPM installatie updaten:

Sinds de VP Installer 1.0.3 is geschreven zijn er een aantal ontwikkelingen geweest. Dat betekent dat deze laatste versies van de software niet zijn meegenomen in de installer. (zie de 2 opmerkingen over 'verouderde versie' hierboven). Je zult dus nog de volgende manuele stappen moeten doorlopen. Hierna kun je volledig elke VP/VPM tafel spelen, zelfs de laatste versies met VP8 of VP9.

Voer onderstaande stappen uit:

• download VP 9.1.2 Standalone (VPinball912_Minimal.zip) naar een tijdelijke map op je harde schijf.
• open deze door te dubbelklikken en pak de ingesloten VPinball912.exe en FreeImage.dll bestanden uit in de VP map.
Deze procedure voegt de laatst bekende uitgave van VP9 toe aan je installatie.
• creëer een snelkoppeling van dit bestand op je bureaublad
• Windows Vista and Windows7 gebruikers: rechtsklik het VPinball912.exe bestand em kies “Uitvoeren als administrator” vanuit het context menu.
• Alle Windows versies (aanbevolen): rechtsklik het VPinball912.exe bestand, kies “eigenschappen” en kies "Compatibiliteit", vink "Compatibel met" en kies "Windows NT 4.0 (Service Pack 5)" uit het drop-down menu. Bevestig en sluit het scherm.
• download VPinMAME 2.3 (vpinmame_23.zip) en dubbelklik deze om deze in een nieuw scherm te openen -OF -
• download VPinMAME 2.3.1 Cabinet build (VpinMame_Cabinet_build.zip) en dubbelklik deze om deze in een nieuw scherm te openen (deze versie van VPinMAME.dll verwijdert het splash scherm dat je ziet bij elke eerste start van een tafel, negeert elke CRC-error, elimineert overige foutmeldingen zoals 'sound not accurate', etc.)
• In het nieuw geopende scherm kopieer alleen het VpinMAME.dll bestand naar de VPinMAME submap in je VP map. Overschrijf het bestand met dezelfde naam. Dit update je installatie naar de laatste VPM versie.
VP8 and VP9 gebruiken dezelfde VPM versie.
• open de VPinMAME submap in de VP map, dubbelklik Setup.exe. Dit opent het "VPinMAME Installatie Programma" scherm. Zorg ervoor dat de derde regel in dit scherm de volgende tekst weergeeft :“Visual PinMAME Version 2.3 is currently installed on your computer”, sluit dan dit scherm af. Als dit niet het geval is en het niet versie 2.3 is, klik dan op 'Install', volg de schermen door en sluit dit scherm af.
• Je kunt de (verouderde) versie VPinball_9_0_2.exe weggooien uit de VP map en de link op het bureaublad ook. Je hebt namelijk al een nieuwere versie geïnstalleerd in de vorige stap.
• creëer een nieuwe submap met de naam 'Music' in de VP map. Sommige tafels zip of rar bestanden bevatten .mp3 bestanden die je hier moet opslaan. Deze worden gebruikt tijdens het spelen van sommige specifieke tafels.
• download VBS Scripts v3-32 en pak de hele inhoud uit in de ‘tables’ map (in de VP map), overschrijf de vbs bestanden allemaal. Dit update de script bestanden naar de laatst beschikbare versies.
• Installeer de Font Collection 3.8 voor Visual Pinball. In Windows XP kun je deze in een tijdelijke map plaatsen, openen, alle fonts selecteren en deze vervolgens kopiëren naar C:\Windows\Fonts. In Windows 7 kun je beter alle fonts naar een tijdelijke map kopiëren, dan alles selecteren en dan rechts klikken en kiezen voor “installeren”.
Als je twijfelt over hoe je fonts moet toevoegen aan Windows kun je altijd de Windows Help functie raadplegen voor de juiste procedure.
De standaard locatie voor de fonts map is C:\Windows\Fonts. Sommige fonts kunnen al aanwezig zijn in deze map, maar deze moeten tóch worden overschreven.

Nu kun je tafels downloaden en uitpakken in de ‘tables’ map.
Download de benodigde ROM bestanden die je nodig hebt om een tafel te kunnen spelen. Als je een tafel opent geeft deze vanzelf aan welke ROM je nodig hebt. Deze ROM’s kun je hier vinden. Deze moeten ingepakt blijven! En zijn geheel worden gekopieerd naar de ROMs map (in de VPinMAME map).

Gefeliciteerd! Je hebt de standaard installatie afgerond van Visual Pinball and VPinMAME.

Ga verder met deze tutorial voor uitleg over VP/VPM tafels en ROM sets en de basisconfiguratie van jouw installatie.



__________________________________________________________



2) Manuele Installatie:

Als alternatief voor de VP Installer is het mogelijk om alle programma’s en bestanden apart te downloaden en deze handmatig te installeren. Niet eens zo heel moeilijk, maar zelfs ervaren gebruikers prefereren de VP Installer – zie hierboven!

Ter introductie kun je deze tutorial video bekijken, gecreëerd in 2008, deze demonstreert een handmatige installatie van VP en VPM (met een oudere VPM versie). Dank aan WWW voor deze additie !

In dit hoofdstuk beschrijft de term VP map de map op je harde schijf waar je VP en VPM gaat installeren. De standaard locatie van de VP map is C:\Program Files\Visual Pinball (in Windows7/64bit: C:\Program Files (x86)\Visual Pinball), maar in het begin van de installatie kun je de locatie specificeren op je harde schijf. Je kunt het beste deze locatie opschrijven, want in een later stadium moeten er bestanden worden toegevoegd aan deze mappen.

Download al deze bestanden in een tijdelijke map (Je kunt deze behouden voor als je later nog een keer een installatie wilt uitvoeren):

Visual Pinball 8.1.1 (Full Install) (gezipte volledige installer)
VPinball912_Minimal (gezipt bestand)
VPinMAME 2.3 (gezipte bestanden en mappen)
VBS Scripts v3-32 (gezipt bestand)
VPinMAME Samples (gezipt bestand)
Font Collection 3.8 (gezipt bestand)
Kugely_6803_gts3_nvram.zip (gezipt bestand)

Als aanvulling op het complete VPinMAME 2.3 pakket in zip formaat kun je ook downloaden
VPinMAME 2.3.1 Cabinet build (enkelvoudig zip bestand, deze versie van VPinMAME.dll verwijdert het splash scherm dat je ziet bij elke eerste start van een tafel, negeert elke CRC-error, elimineert overige foutmeldingen zoals 'sound not accurate', etc.

Volg onderstaande stappen om VP and VPM te installeren:

1. Pak het vpsetup8_1_1.zip (Visual Pinball 8.1.1 (Full Install)) uit naar een willekeurige tijdelijke map en voer het VPSetup8.1.1.msi bestand uit door hierop dubbel te klikken. Kies een installatiemap op een harde schijf als hierom wordt gevraagd, of accepteer de voorgestelde locatie (aanbevolen). De installer creëert een map in de opgegeven locatie en zal Visual Pinball 8.1 daarin installeren. Deze folder noemen we vanaf nu de VP map. Er worden automatisch ook enkele submappen aangemaakt zoals bijvoorbeeld ‘tables’.

2. Pak het vpinmame_23.zip bestand uit naar een willekeurige map op een harde schijf. Dit hoeft niet perse de VP map te zijn die was gecreëerd in stap 1 hierboven, maar we raden je aan deze wel te gebruiken en VP en VPM op dezelfde locatie te houden voor makkelijker onderhoud:
- pak OF het vpinmame_23.zip uit in de root van de VP map. De VP installatie heeft hier geen last van en de ‘tables’ map komt in dezelfde directory als bijvoorbeeld de ROM’s en NVRAM die hier worden toegevoegd.
- OF creëer een submap (bijvoorbeeld met de naam VPinMAME) in de VP map en pak het bestand daarin uit.
Het resultaat is altijd een aantal nieuwe submappen (bijvoorbeeld ROM’s en NVRAM) en bestanden zoals VpinMAME.dll en Setup.exe.

Optionele stap: Om van sommige splash schermen en andere boodschappen af te komen kun je de VPinMAME.dll vervangen door het "Cabinet Build" bestand wat je eerder hebt gedownload:
- pak het VpinMAME_Cabinet_Build.zip uit en vervang het aanwezige VPinMAME.dll in de doelmap van de vorige stap.

Open nu de doelmap waar je VPinMAME en zoek naar Setup.exe.

Opmerking: Als je Windows7 gebruikt, rechtsklik op Setup.exe kies “eigenschappen” en kies "Compatibiliteit", vink "Compatibel met" en kies "Windows NT 4.0 (Service Pack 5)" uit het drop-down menu. Bevestig en sluit het scherm. Rechtsklik nogmaals en kies “Uitvoeren als administrator”.

Open Setup.exe, dit opent het "VPinMAME Installation Program" scherm. Klik op ‘Install’ en volg de schermen, totdat *Visual PinMAME version 2.3 is currently installed on your computer* wordt weergegeven op de derde regel van dit scherm.
In het ‘Setup Paths’ scherm, zorg ervoor dat de verwijzingen naar de directories kloppen met de locatie waar zich de VPinMAME map bevindt.
In het zelfde scherm, zorg ervoor dat “Always run full-screen on this display” niet is aangevinkt. Deze optie is alleen geldig voor full-size (FS) multi-monitor setups. Als je dit vinkje wel plaatst, dan zal het VPM score display (DMD) over het gehele scherm worden weergegeven. Dus over je hele speelveld ! Bevestig en sluit het scherm.

3. Pak de inhoud van het vpvbs3_32.zip bestand uit naar de ‘tables’ submap in de VP map. Deze scripts zijn nodig voor het juist functioneren van de VP and VPM tafels.

4. Verplaats of kopieer het VPinMAME samples zip bestand naar de samples submap, dit moet ingepakt blijven!

5. Installeer alle fonts uit het fonts_38.zip bestand. In Windows XP kun je deze in een tijdelijke map plaatsen, openen, alle fonts selecteren en deze vervolgens kopiëren naar C:\Windows\Fonts. In Windows 7 kun je beter alle fonts naar een tijdelijke map kopiëren, dan alles selecteren en dan rechts klikken en kiezen voor “installeren”.
Als je twijfelt over hoe je fonts moet toevoegen aan Windows kun je altijd de Windows Help functie raadplegen voor de juiste procedure.
De standaard locatie voor de fonts map is C:\Windows\Fonts. Sommige fonts kunnen al aanwezig zijn in deze map, maar deze moeten tóch worden overschreven.

6. Open het ingepakte VPinball912_Minimal.zip bestand door hierop te dubbelklikken en pak de bestanden VPinball912.exe en FreeImage.dll uit in de VP map.
Deze procedure voegt de laatst bekende uitgave van VP9 toe aan je installatie.

Creëer een snelkoppeling op je bureaublad naar allebei de Visual Pinball executable bestanden. Op deze manier kun je zowel VP 8 als 9 gebruiken, behorend bij de tafel die je wilt spelen.

7. Pak de inhoud van het bestand bally_6803_gts3_nvram.zip uit naar de NVRAM submap in de VPinMAME map. Dit zorgt voor een vlekkeloze opstart van een aantal tafels. Later zal iedere VPM tafel zijn eigen nv bestand creëren in deze folder. Deze bestanden bevatten de individuele settings voor iedere tafel die opgeslagen dienen te worden.

8a. Windows Vista und Windows7 gebruikers: rechtsklik ieder b]Visual Pinball .exe bestand[/b] in de VP map en kies “Uitvoeren als administrator” uit het context menu.

8b. Alle Windows versies (aanbevolen): rechtsklik het VPinball912.exe bestand, kies “eigenschappen” en kies "Compatibiliteit", vink "Compatibel met" en kies "Windows NT 4.0 (Service Pack 5)" uit het drop-down menu. Bevestig en sluit het scherm.

9 Nu kun je tafels downloaden en uitpakken in de ‘tables’ map.
Download de benodigde ROM bestanden die je nodig hebt om een tafel te kunnen spelen. Als je een tafel opent geeft deze vanzelf aan welke ROM je nodig hebt. Deze ROM’s kun je hier vinden. Deze moeten ingepakt blijven! En zijn geheel worden gekopieerd naar de ROMs map (in de VPinMAME map).

Gefeliciteerd! Je hebt de standaard installatie afgerond van Visual Pinball and VPinMAME.
Lees verder over de relatie tussen tafels en ROM bestanden en verderop over de basisinstellingen van jouw installatie.



__________________________________________________________



Waarom heb ik VP and VPM software nodig, tafels en ROM sets om Visual Pinball te spelen?

Daar waar oude electro-mechanical (EM) pinball machines gestuurd werden door schakelaars en relais, hebben de solid-state (SS) machines, die werden geïntroduceerd rond 1975 bevatten een 'micro-processor unit' (MPU) om controlerende taken uit te voeren en meer geraffineerde taken zoals spraak, geluid muziek, naar LED of Dot Matrix Displays (DMD) en meer complexe spelregels. Zoals bij elke computer heeft deze MPU een operating system nodig evenals data. Deze zijn geprogrammeerd in één of meerdere ROM chips en zijn gekoppeld aan de MPU.
VP and VPM werken samen om een complete SS machine te emuleren: VP leest het vpt tafel bestand om het EM-deel te besturen, bijvoorbeeld de speelveld objecten, en VPM emuleert op zijn beurt de MPU. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het ingepakte ROM bestand in .zip formaat. Deze bevat kopieën van originele ROM bestanden van de specifieke tafel en recreëert bijvoorbeeld het score display (LED of DMD).

Vuistregel:
EM tafels zijn de VP tafels, hebben geen ROM sets nodig en hebben alleen Visual Pinball nodig om te werken.
SS tafels zijn de VPM tafels, hebben minstens één ROM set nodig, VP en VPM om te kunnen functioneren.



__________________________________________________________



VP/VPM tafels en ROM sets: enkele overwegingen (of: waar laat ik al dat spul ?)

Tafels:
• We zeiden eerder in het begin van deze tutorial dat deze alleen de 4:3 monitor setup beschrijft, dus, na de installatie kun je alleen de tafels spelen uit de VPForums' ‘Visual Pinball Desktop' sectie (of van andere pinball sites, zoals pinballnirvana.com). Full size (FS) tafels, die je kunt terugvinden in de 'Cabinet Tables' download sectie, vereisen op zijn minst een 16:9 monitor met een 90° geroteerde (met klok mee) oriëntatie, en liefst een tweede scherm voor een aparte DMD weergave of om tweaks in de setup mee weer te geven.
De Desktop Tables (zoals de Cabinet Tables) zijn verdeeld in 3 segmenten, voor VP8 en VP9 elk:
- Recreations: Dit zijn de VP recreaties van echt bestaande flipperkasten van de welbekende fabrikanten. Het kunnen zowel VP als VPM tafels zijn.
- Originals: Vertegenwoordigen niet een bestaande tafel, maar zijn naar eigen inzicht en ideeën ontworpen. Originals zijn VP tafels, omdat ROMs alleen maar bestaan voor echte tafels.
- Mods: Je neemt een bestaande tafel en brengt daarin wijzigingen aan. (layout, graphics etc.)
• Tafels komen als een .zip of .rar bestand, deze moeten worden uitgepakt. 7-Zip is een freeware tool die zowel .zip als .rar files kan uitpakken.
je kunt de volgende soorten bestanden terugvinden in deze ingepakte .zip of .rar bestanden:
- de tafel zelf, herken je aan de extensie vpt. Dat zijn dus de drie letters achter de bestandsnaam. .vpt Betekent Visual Pinball Table en wordt gebruikt voor zowel VP en VPM tafels. Deze bestanden horen thuis in de ‘tables’ map.
- Visual Basic scripts, (extensie .vbs): Ook deze moeten in de ‘tables’ map. Een zwikje van deze .vbs bestanden zijn al in deze folder geïnstalleerd tijdens de VP installatie. Tafels hebben soms een eigen .vbs script of andere afwijkende .vbs scripts dan reeds in deze folder aanwezig waren. Vervang deze scripts nooit voor een oudere versie van dit script. Als Windows vraagt om te vervangen, vergelijk dan de datum en tijd waarop deze is gemaakt. Als er met de tafel een oudere versie is meegeleverd, probeer dan eerst de tafel uit met je bestaande script alvorens deze te vervangen door het meegeleverde exemplaar. Als er een nieuwe wordt meegeleverd kan het geen kwaad om de oudere versie die je al had te bewaren voordat je deze vervangt. Je weet immers nooit.
- Fonts (meestal ttf = True Type Font) worden toegevoegd aan de Windows fonts. Gebruik de installatie procedure voor fonts zoals eerder in deze tutorial aangegeven die bij jouw Windows versie hoort.
- Music (.mp3 bestanden) behoren in de ‘music’ map in de VP map. Als deze map niet bestaat, maak deze dan aan.
- .hta bestanden zijn reglementen die bij de tafel behoren en worden ook in de ‘tables’ map geplaatst.
- .nv bestanden moeten worden gekopieerd naar de ‘NVRAM’ map, standaard is deze aanwezig in de VPinMame map.
- .cfg bestanden moeten worden gekopieerd naar de ‘cfg’ map, standaard is deze aanwezig in de VPinMame map.
- Screenshots (jpg of een ander grafisch formaat) kun je kopiëren naar de ‘Snap’ map in de VP map (of elke andere willekeurige plaats waar je je foto’s op wilt slaan). We raden aan om de foto exact dezelfde naam te geven als de tafel (op de extensie na natuurlijk). Later, als je besluit VP-Man front-end te gebruiken kan deze de foto gebruiken om iedere tafel automatisch correct weer te geven.
- .vp+ bestanden werken samen met de VP+ 1.3 Add-On. Hiermee kun je een multiplayer game spelen met andere spelers over een netwerk. Deze hoef je maar eenmaal te downloaden en uit te voeren om VP+ te installeren. Daarna plaats je de .vpt tafel en het .vp+ bestand in de ‘tables’ map. Voer het .vpt bestand uit zoals gebruikelijk.
- Sommige tafels komen met extra bestanden. Er is wat extra uitleg nodig om aan te geven waar deze extra bestanden dienen te worden opgeslagen.
• Tafels die gemaakt zijn met VP versie 8 of 9 moeten worden uitgevoerd met de juiste versie van VP. VP9 tafels draaien slecht met VP8 (vanwege nieuw geïntroduceerde commando’s die alleen in VP9 zijn geïmplementeerd), terwijl VP8 tafels misschien draaien met VP9 (maar, als voorbeeld: in VP9 is de bal een klein beetje groter in vergelijk tot VP8. Dus er bestaat een kans dat ballen klem komen te zitten ergens op het speelveld). Het beste maak je twee verschillende mappen aan voor zowel VP8 tafels als VP9 tafels. Zorg er dan wel voor dat beide mappen alle .vbs bestanden bevatten. Zie manuele installatie instructies stap 3.
• Hou er rekening mee dat een auteur al mappen heeft aangemaakt in het ingepakte bestand, dus afhankelijk van de manier van uitpakken zou het kunnen voorkomen dat de .vpt bestanden in de verkeerde map komen. Dan zul je deze handmatig moeten kopieren naar de juiste ‘tables’ map. Verwijder daarna de (nu lege) submap om alles weer op te ruimen.

ROM sets:
ROM sets zijn zip bestanden met als inhoud één of meerdere ROM bestanden. ROM sets moeten ingepakt blijven als .zip bestand (!) en worden geplaatst in de ‘roms’ map, in dezelfde map als waarin ook VPinMAME is geïnstalleerd. Dat betekent dus dat de ‘roms’ map alleen .zip bestanden bevat!
• je vindt de laatste uitvoerig geteste ROM sets in de ‘Downloads’ sectie hier bij VPF. Er zijn ook andere sites die ROMs aanbieden, maar vergewis je ervan dat dit oudere sets kunnen zijn of corrupte data bevatten en dus voor foutmeldingen kunnen zorgen.
• Elke VPM tafel heeft minstens één ROM set nodig, maar er zijn er vaak meerdere beschikbaar om te downloaden, bijvoorbeeld in een andere taal of een ander versienummer. Sommige kunnen bij het starten van de tafel worden geselecteerd.
Het is onze aanbeveling om alle ROM sets te downloaden en in de ‘roms’ map te plaatsen.
• Hier een voorbeeld om te bepalen welke ROM set je nodig hebt bij het starten van een tafel: Als je een tafel start en VPM kan de bijbehorende ROM niet vinden, dan stopt het programma en opent dan een Game Info scherm, de regel ROM set name vertelt je exact welke ROM set er werd verwacht maar ontbreekt. Deze kun je dus dan downloaden en aan de ‘roms’ map toevoegen. De volgende keer dat je dan de tafel start zal deze werken.
Voor geavanceerde VP gebruikers: een andere plaats waar je de benodigde ROM naam kunt terugvinden is in het script van de betreffende tafel. Open de tafel in de VP Editor en zoek naar de regel met de volgende tekst cGameName = "xxx_yy". Tussen deze aanhalingstekens zie je de ROM naam welke is gebruikt en dus benodigd. Deze kun je nu downloaden in de ‘Downloads’ sectie in de VPForums en kopiëren naar de ‘roms’ map.
Attentie: Zoeken in het script lukt niet altijd als de auteur er voor heeft gekozen een menu aan te maken waarin je meerdere sets kunt kiezen bij het starten van de tafel. De ROM naam is dan niet gedefinieerd in het script, of de tafel is op slot gezet door de auteur om te voorkomen dat er veranderingen worden aangebracht door derden.
• Een front-end zoals VP-Man kan ook ondersteunen bij het identificeren van de juiste ROM set voor een tafel. Het doorzoekt zelf het script en geeft alle ROM namen weer die het in het script heeft gevonden. VP-Man behelst meerdere nuttige functies : Je kunt je tafelcollectie organiseren, een VP versie toekennen, een screenshot van elke tafel toevoegen, meerdere ‘tables’ mappen toekennen. (erg handig voor het gebruik van meerdere versies van VP 8 en VP 9!) en nog veel meer.
• Je kunt alleen VP tafels downloaden als je een geregistreerd VPForums lid bent. Je hebt recht op 5 download 'slots' (elk slot representeert één tafel download, ROM sets tellen niet mee) binnen 24 uur. Corrupte of geannuleerde downloads worden niet vergoed - je zult het na 24 uur opnieuw moeten proberen.
Om van deze limiet af te komen bestaat de mogelijkheid om http://www.vpforums....subs&CODE=index te worden en hiermee een ondersteunend VPForums lid te worden.



__________________________________________________________



Hulp nodig bij een probleem ?

Als je alle bovenstaande instructies per stap hebt gevolgd, alles opnieuw hebt gecontroleerd, de aanvullende Installation Support en VP Help Center forums, maar het lukt nog steeds niet om Visual Pinball correct aan de gang te krijgen, of je hebt een andere VP-gerelateerde vraag/probleem, schroom dan niet om hier bij de VPForums een vraag te stellen. Er zijn genoeg vriendelijke leden bereid om je te ondersteunen !
Er zijn een paar spelregels:
- post in het correcte forum: Dus het 'Help Center' (link hierboven)!
- specificeer het probleem! Hoe meer informatie je in eerste instantie aandraagt des te eerder en makkelijker is het voor iemand om je te helpen. "Alleen melden Het werkt niet…” is dus niet genoeg informatie...
- indien mogelijk voeg een screenshot toe om je probleem toe te lichten. Gebruik daarbij wel een formaat dat niet veel ruimte in beslag neemt, bijvoorbeeld .jpeg.
- indien mogelijk, geef de specs van je PC aan, zoals OS versie, CPU, geheugen en vooral de details van je grafische kaart incl. de drivers die je gebruikt.
- heb vooral geduld! Soms duurt een antwoord nu eenmaal langer!
- let een beetje op je taalgebruik. Als je mensen verkeerd benaderd, wordt ook jij verkeerd benaderd…



__________________________________________________________



Basis configuratie van Visual Pinball

Voordat je je eerste tafel speelt open je eerst de bijbehorende VP editor en zorg dat de volgende instellingen goed zijn ingesteld:
VP 8.1: Preferences - Video Options:
- kies Full Screen, Je monitor's native resolutie, en 16 or 32 bit kleur diepte.
- Je kunt proberen de optie 'Cache Rendered Table' uit te vinken, anders wordt er steeds een gerenderde afbeelding van iedere tafel die je start op je harde schijf geplaatst. Dit neemt alleen maar onnodig ruimte in beslag. Aan de andere kant start de tafel de volgende keer wel sneller op. Aan jou de keuze !

VP 9.1.2: Preferences - Video Options:
- kies Full Screen, Je monitor's native resolutie, en 16 or 32 bit kleur diepte.
- vink Reorder Playfield Objects aan om sommige problemen met ATI grafische kaarten op te lossen
- vink Hardware Device Rendering aan voor de best mogelijke grafische ervaring. Deze optie is nieuw in VP9 en is, afhankelijk van het merk, mogelijkheden en specificaties van de grafische kaart die je gebruikt. Deze optie kan voor problemen zorgen dus soms moet je het vinkje juist weghalen. Als je de melding "Message 'Could not create texture offscreen surface' at table start" krijgt zie dan het tutorial deel Grafische kaarten en drivers in het Tips&Trucs deel van deze tutorial.
- open de VP9 Editor, laadt een tafel, selecteer 'Options' aan de linker kant om een menubalk te openen aan de rechterzijde in de Editor: hier kun je proberen de optie 'Table Render Caching' uit te vinken, anders wordt er steeds een gerenderde afbeelding van iedere tafel die je start op je harde schijf geplaatst. Dit neemt alleen maar onnodig ruimte in beslag. Aan de andere kant start de tafel de volgende keer wel sneller op. Aan jou de keuze !

Wees er van bewust dat sinds de komst van VP9.0.9 sommige video opties zijn verplaatst naar verschillende andere menu’s: in voorgaande VP9 versies stonden 'Hardware Device Rendering' en 'Reorder' in het 'Options' menu en moesten deze per tafel worden ingesteld. Sinds VP 9.0.9 zijn dit globale settings.

je kunt volledige documentatie van de VP 9.0.9 menu’s, instellingen en opties in de VP9.0.9 Gids terug vinden. Een geüpdate versie voor VP 9.1.1 staat hier.



__________________________________________________________



Op de juiste manier een tafel starten

Als je alle stappen hebt doorlopen van de standaard of uitgebreide manuele installatie heb je nu allebei de VP 8.1 en VP 9.1.2 versies geïnstalleerd. In ieder geval, door de werking van de VP Installer, wordt VP 8.1 geregistreerd in Windows, en worden alle .vpt bestanden geassocieerd met VP 8.1. Dit betekent dat als je dubbelklikt op elk willekeurige .vpt bestand deze altijd wordt geopend met VP 8.1, ongeacht de versie van de tafel zelf. Om foutmeldingen te voorkomen zijn er twee mogelijkheden:
- om VP 8 tafels te kunnen spelen kun je dubbelklikken op een .vpt bestand. Dit laadt sowieso de tafel met de VP 8.1 Editor.
- om VP 9 tafels te kunnen spelen kun je de VP 9 Editor (direct of via een link op je bureaublad) openen, de .vpt vanuit daar laden en starten.
uiteraard kun je voor beide varianten via je bureaublad één van de editors openen en vanuit daar de tafel laden en starten.
Met meerdere versies van VP geïnstalleerd is het essentieel dat je weet welke tafel bij welke versie van VP hoort; je kunt dan meerdere ‘tables’ mappen aanmaken en VP8 tafels in een aparte map plaatsen en zo ook de VP9 tafels. (zorg ervoor dat je wel de .vbs bestanden in beide ‘tables’ mapeen hebt staan!).
Een front-end zoals VP-Man kan je ondersteunen met een ingebouwde functie om per tafel de juiste VP versie te koppelen, bijvoorbeeld VP 8.1 voor alleen de VP8 tafels en vice versa.

Voor geavanceerde VP gebruikers: In VP 9.1.2 heb je vanaf nu de mogelijkheid om de VPinball912_Full.zip installer in plaats van alleen de losse .exe aan de VP map toe te voegen zoals reeds eerder uitgelegd. Op deze manier worden namelijk ook de VP9.1.2 tafels geregistreerd in Windows ipv VP 8.1. Dit betekent dat dubbelklikken op elke VP tafel deze wordt geopend met VP 9, niet VP 8! Als je deze manier hebt gebruikt en tóch een VP8 tafel wilt spelen, dan moet je de VP8 Editor handmatig starten en vanuit daar de tafel laden en starten, of kiezen voor een front-end.

Je kunt niet een tafel starten vanuit VPinMame zelf, alleen VP kan de .vpt bestanden openen. VPM wordt automatisch gestart en zal zijn taken uitvoeren als hij deze commando’s tegen komt in het bijbehorende script van de tafel.



__________________________________________________________



Toetsenbord layout:

In de VP Editor klik op 'Preferences - Keys' om een lijst te zien met de meest gebruikte in-game toetsen (in VP9 is de standaard toetsenlijst nog uitgebreid). Druk op F2 terwijl je een VPM tafel speelt voor een meer gedetailleerde lijst.
De standaard toetsen op het algemene toetsenbord zijn:

1 – start nieuw spel
2 – buy-in extra bal
3, 4, 5 – voeg credits toe
Linker en rechter Shift – Linker en rechter flipperknoppen (In tips&Truuks kun je meer lezen over problemen bij shifttoetsen bij notebooks)
Enter – activeer plunger. Hoe langer je deze toets vast houdt, hoe sneller de bal wordt afgeschoten.
Pijl naar beneden – wordt in sommige tafels gebruikt (bijvoorbeeld gemaakt door Scapino) om de plungersterkte in te stellen en om daarna op Enter te drukken om de bal af te schieten.
ESC – pauzeer spel, en laat het 'exit' menu zien.

Z – Linker Tilt
Spacebar – Middelste Tilt
- (minteken) – Rechter Tilt

A and ' (naast enter toets) – Linker en rechter MagnaSave óf
Linker en rechter CTRL - Linker en rechter MagnaSave

B of O – voegt een nieuwe bal toe in the trough. Dit is handig als er ergens een bal vastzit in het speelveld maar je tóch wilt doorspelen.
T - 'harde' slag tegen de tafel om een vaste bal los te wrikken, kan er wel voor zorgen dat de tafel op Tilt slaat !

VP Tafels uit de jaren ‘50 en ‘60 hebben soms extra toetsen nodig:
A - til een bal naar de plunger
S – start een nieuw spel

Functietoetsen (terwijl een VPM tafel draait):

F 1: VPinMAME settings
F 2: lijst van toegewezen toetsen
F 3: VPM restart (nadat de nvram configuratie is aangepast of eerste start van een VPM tafel)
F 6: tafel opties (een andere ROM keuze etc.)
F11: video RAM gebruik

Ervaren VP gebruikers: open het ‘VPMKeys.vbs’ bestand in je ‘tables’ map op toetstoewijzingen te wijzingen of in te zien.



__________________________________________________________



Geluidsvolume instellen

Een echte flipperkast genereert een aantal geluiden:
- mechanische geluiden, bumpers, flippers, plunger, rollens, rollende ballen etc., en
- elektronische geluiden zoals, spraak, muziek en andere audio effecten gegenreeed door de microcontroller en vanuit de ROM die geluidspatronen bevat en uitbraakt via de speakers van de flipperkast.
In de VP en VPM tafels zijn alle 'mechanische' geluiden ingesloten in de .vpt bestanden en worden aangestuurd vanuit het script. VPM tafels voegen elektronische geluiden toe die worden aangestuurd door VPM terwijl deze gebruik maakt van de ROM inhoud. In de VP Editor kun je de muziek- en geluidsniveaus instellen bij 'Preferences-Audio Options...'. Voor meer instellingen en om een juiste balans te vinden tussen de mechanische- en elektronische geluiden kun je de VPM volume controle openen door specifieke toetsen te gebruiken terwijl je een VPM tafel speelt. Deze instellingen zijn verschillend voor iedere flipperkast fabrikant en hun controllertype. Hier is een link naar een Excel sheet met daarin de benodigde informatie, gesorteerd op naam.
Dank aan ta2686 voor het maken van deze sheet en de bijbehorende tutorials!

Een andere manier om VPM geluiden te beïnvloeden is via het VPM display (DMD):
- klik met de linker muisknop tijdens het spelen op de DMD om de focus daar te krijgen
- druk op de ~ (tilde) toets, links naast de '1' op het toetsenbord, om een extra menu te openen
- gebruik de naar boven en naar beneden pijltjestoetsen om een kanaal te selecteren
- gebruik de linker en rechter pijltjestoetsen om het volume van dat kanaal in te stellen
- druk nogmaals op de ~ (tilde) om het menu te sluiten
- klik met de linker muisknop op het speelveld om de focus weer daar te krijgen

Deze methode is erg handig voor het instellen van bijvoorbeeld 'Phantom of the Opera' (Link) en 'Bram Stoker's Dracula' (Link).
Dank aan Russ_H voor het vinden van deze oplossing en aan ta2686 voor het attent maken van deze oplossing!



__________________________________________________________



Tips & Trucs

"toetsherhaling" in Windows: In Visual Pinball gebruik je standaard de Shift toetsen om de flippers aan te sturen. Windows raakt hiervan in de war en komt met een pop-up menu dat vraagt of je toetsherhaling wilt gebruiken. – nog voordat je in de gaten hebt wat er gebeurt is je bal hoogstwaarschijnlijk verdwenen. Om dit voorgoed uit te schakelen ga naar Start->Instellingens->Configuratiescherm->Toegankelijkheidsopties, en dan bij toetsenbord kun je toetsherhalingsopties vinden. Haal het vinkje weg. Ga naar instellingen en haal het vinkje weg bij “gebruik snelkoppeling”. Bevestig en sluit het scherm.

Map locaties
Die
- Tables
- ROMs
- NVRAM
- cfg
- samples
mappen hoeven niet perse in de VP folder te worden geplaatst. Ze mogen overal op je harde schijf staan of zelfs in een andere partitie zolang je het pad maar duidelijk hebt aangegeven waar deze zijn te vinden: open de Setup.exe tool in de VPinMAME map, dit opent het "VPinMAME Installation Program" scherm. klik 'Setup Paths' en wijzig de paden naar de juiste locatie(s).
De Music map moet ten allen tijde in de VP map staan. Hier staan namelijk eventuele mp3 bestanden in die wellicht met de tafel zijn meegekomen tijdens de installatie.

Factory settings restored - bookkeeping totals cleared': druk op F3 als je deze melding op het DMD display krijgt te zien na het starten van een VPM tafel, of als je het verzoek krijgt een tafel te herstarten.

VPinball uitvoeren vanaf de commandolijn:
Zowel bij VP 8 en VP 9 kun je vanaf de commandolijn een tafel automatisch laten starten (bijvoorbeeld bij het starten van Windows). Gebruik deze opdrachten (zorg dat de paden en bestandsnamen overeenkomen met je eigen installatie):
"<VPinball map en pad>\<VPinball.exe naam>" /Play -"<tafel pad>\<tafel naam>"
Voorbeeld gebruikmakend van de standaard paden op de harde schijf:
"C:\Program Files\Visual Pinball\VPinball.exe" /Play -"C:\Program Files\Visual Pinball\Tables\Flicker.vpt"

Grafische kaart hardware en drivers
Visual Pinball, vooral VP9, hebben de NVIDIA grafische kaarten als voorkeur. Desalniettemin werken de ATI kaarten steeds beter. (betreffende Visual Pinball) sinds ATI de Catalyst 10.3 drivers beschikbaar stelde –ineens werkte bijvoorbeeld de HD Rendering (zie volgend onderwerp).
Omdat de bedrijven constant nieuwe drivers ontwikkelen is het bijzonder moeilijk om adviezen te geven, maar het is vooral belangrijk op de websites van fabrikanten te kijken voor nieuwe(re) versies én op de VPForums te zien of er enige incompatibiliteitsproblemen zijn gevonden door een andere gebruiker.
Download allen drivers van de websites van de fabrikanten zelf:
ATI
Nvidia
In tegenstelling kan het zijn dat met name notebooks speciale drivers nodig hebben die alleen zijn te downloaden van de fabrikant website van de notebook, ook al maakt deze gebruik van een Nvidia of ATI chipset.
Het RAM geheugen van de grafische moet minstens 512 MBzijn, maar 1GB is aanbevolen vanwege de grote hoeveelheid textures op het speelveld benodigd bij (FS) tafels – zie volgend onderwerp.

• Melding 'Could not create texture offscreen surface' bij het starten van een tafel:
In het algemeen een probleem met de grafische kaart –deze heeft dan te weinig videogeheugen voor het renderen van de tafel.
Problematische configuraties omvatten;
- Moederbord geïntegreerde videokaarten
- 'Gedeeld Geheugen' videokaarten
- Grafische kaarten met onvoldoende RAM geheugen.

Mogelijke oplossingen of manieren deze te omzeilen:
In de VP Editor, Preferences -> Video Options
- verklein de resolutie en/of verander de optie color depth (32 bit -> 16 bit)
- draai VP in 'Window' modus ipv 'Full Screen' (grafische storingen kunnen voor komen dus dat wordt niet écht aanbevolen)
Verander instellingen die alleen in VP9 aanwezig zijn:
- open de VP9 Editor
- ga naar 'Preferences - Video Options'
- haal het vinkje weg bij 'Hardware Device Rendering' en/of
- probeer de waarde bij 'Max Texture Dimension' (zie opmerking bij de bestandstypes, herstart VP)

Omdat de ‘Hardware Device Rendering' instelling globaal van invloed is op de álle VP9 tafels, kun je in het geval van eerdere VP9 versies, het Windows register permanent aanpassen. We raden dit alleen aan als je van plan bent bij een versie van VP9 te blijven van vóór VP 9.0.9 (eerlijk gezegd is er geen reden dat ooit te doen) en als je jezelf goed voelt bij het aanpassen van het Windows-register. Doe dit alleen op eigen risico !
Hier gaat ie:
Open het register, ga naar HKEY_CURRENT_USER\Software\Visual Pinball\Player en voeg een nieuwe sleutel toe :"Nieuwe DWORD VALUE" met de naam "HardwareRender". Klik er daarna met de rechter muisknop op en verander de waarde naar 1 voor aan en 0 voor uit.
Wees je er van bewust dat hiermee elke HD Render instelling in VP9 wordt overschreven! Als je deze waarde in de Editor wilt aanpassen zul je dus opnieuw het register moeten aanpassen.
Vanzelfsprekend is het aan te raden dat je een nieuwere versie van VP9 instelleert en vanuit daar de waarde aanpast ipv het register aan te passen!

Afhankelijke van je grafische kaart kunnen er problemen ontstaan in de weergave van het speelveld bij het gebruik van de ‘HD Rendering’ instellingen, zoals het ontbreken van grafische elementen, verkleurde speelvelden of andere vreemde effecten.

Een andere benadering voor het probleem 'Could not create texture offscreen surface' is beschreven in
deze thread: Door het installeren van de NTcore 4GB patch bij een 64bit-Systeem kan Visual Pinball meer dan de standaard 2GB van het virtuele geheugen benaderen die normaal aan 32bit-programma’s is toegewezen.

DMD bedekt het hele scherm en/of meldingen zoals "Error creating D3D device, Error Code 88760082 ": Ga naar de VPinMAME submap in de VP map, dubbelklik Setup.exe, klik 'Setup Paths...', zorg ervoor dat Display op 'Default' staat en 'Always run full screen on this display' is uitgevinkt.

DMD is verborgen achter het speelveld
Als in VPM tafels het VPM display is verborgen achter het speelveld, kun je het volgende proberen:
- rechtsklik elke VP applicatie in de VP map en kies 'Eigenschappen'
- Klik dan op op ‘Compatibiliteit’, vink 'Compatibiliteit Modus' en kies 'Windows NT 4.0 (Service Pack 5)'
- bevestig en sluit scherm
Deze instelling is vooral aanbevolen als je gebruik maakt van een front-end. (VP-Man of iets anders).

Rechter Shift toets activeert niet de rechter flipper op mijn notebook (Microsoft Windows Vista):
Hier is een mogelijke oplossing, gevonden door kruge99 in deze link):
- Ga naar 'Apparaatbeheer' -> 'Toetsenbord' -> 'Microsoft eHome MCIR 109 Keyboard'
- klik met de rechter muisknop, en kies om te de-installeren, of als je dit liever niet doet heb je nog een andere mogelijkheid:
- klik met de rechter muisknop en in plaats van te de-installeren kies je voor ‘update drivers’
- bij de het nieuwe pop-up scherm kies je voor 'doorzoek mijn computer naar drivers
- In het volgende scherm kies je voor 'laat mij zelf uit een lijst kiezen welke drivers ik installeer'
- meerdere opties worden dan in een lijst weergegeven. Klik op 'HID-compliant device' en klik op 'volgende' (of dubbelklik)

Replay levels instellen
Om de replay levels in te stellen van een tafel, kun je deze links bekijken:
Replay levels for non-DMD tables
Replay levels for DMD tables
of gebruik het nieuwe Excel bestand, gesorteerd op tafelnaam waarbij deze je weer doorverwijzen naar de juiste tutorial.

Het aantal ballen per spel instellen
Om het aantal ballen per spel in te stellen, kun je deze links bekijken:
Balls per Game in non-DMD tables
Balls per Game in DMD tables
of gebruik het nieuwe Excel bestand, gesorteerd op tafelnaam waarbij deze je weer doorverwijzen naar de juiste tutorial.

Deze tutorials en Excel sheet worden aangeboden door ta2686. Waarvoor dank !



__________________________________________________________



Addendum #1

Om te updaten naar Visual PinMAME 2.3 vanaf een eerdere versie: Download het VPinMAME 2.3 zip bestand en pak alleen het VPinMAME.dll nestand uit naar de VPinMAME map (zie manuele installatie, stap 2), overschrijf het reeds bestaande bestand. Normaliter is dat het enige wat je hoeft te doen. Om te controleren of deze versie ook juist wordt herkent, dubbelklik je het Setup.exe bestand, dit opent het "VPinMAME Installation Program" scherm. Check dat de derde regel de tekst *Visual PinMAME Version 2.3 is currently installed on your computer* bevat, daarna sluiten.

Addendum #2

Om verschillende VP versies parallel te gebruiken: Je kunt de versie die je wilt installeren hier vinden. Pak het VPinballxyz.exe bestand uit in je VP map. Zorg ervoor dat je hiermee niet een versie overschrijft die je wilde bewaren. Je kunt net zoveel .exe’s in deze map plaatsen als je wil en deze apart opstarten, zowel vanuit verkenner als door links vanaf je bureaublad, of door deze toe te voegen aan je front-end.

Afhankelijk van je Windows versie moet je nog wel de opties 'Uitvoeren als Administrator' en 'Compatibiliteit Modus’ instellingen per .exe aangeven. Zie de manuele installatie bij stap 8a en/of 8b.



__________________________________________________________



Opmerkingen:

• Een GROTE dank aan yogiholzer, die deze tutorial is gestart en heeft onderhouden tot januari 2010, maar ook de aanzet heeft gegeven tot deze vertalingen !

• Dank aan Tiltjlp, Destruk und MrHide, voor het aanbieden van hun VP/VPM installatie procedure. De inhoudelijke informatie in geïntegreerd in deze IS.

Author(s):
yogiholzer